-
Dagboek - Dag 119
Dag 119 "Toen kwam Jerobeam met heel het volk bij Rehabeam, op de derde dag, zoals de koning had gesproken: Kom op de derde dag bij mij terug" (1 Kon. 12:12). Koning Salomo is overleden, zijn zoon Rehabeam wordt koning in zijn plaats. Het volk vraagt om lastenverlichting, want het dienstwerk en het juk onder Salomo waren zwaar. Rehabeam vraagt raad aan de oudsten: "Zij spraken tot hem: Als u heden een dienaar voor dit volk wilt zijn, en als u hen dient, hun antwoord geeft en goede...
- Gegevens
- Categorie: Hulpmiddelen bij de Bijbel
- Hits: 11664
De indeling van de Bijbel
Het Oude en het Nieuwe Testament *1
De gewone indeling van de Bijbel is in Oude- en Nieuwe Testament.
Die is echter om twee redenen onjuist.
- Bij testament denk je aan een wilsbeschikking en dat wordt er niet mee bedoeld!
- De grenslijn is niet juist getokken, want in het zogenaamde Oude Testament is is het zogenaamde Nieuwe Testament reeds geopenbaard. We lezen in Jeremia 31, dat God een nieuw verbond zal maken met het huis van Israel. Het nieuwe verbond begint wat uiterlijke scheidinsglijn betreft, dus niet bij Mattheus, maar bij Jeremia.
Je kunt je afvragen waardoor en wanneer dit ontstaan is.
Tot in de 2e eeuw na Christus werd de term Oude Verbond gebruikt door Griekse christenen en ze gaven hiermee de Hebreeuwse schriften aan. Deze term ging over naar de Vulgata (dit is de Latijnse vertaling). De reformatie naam die over en zo spreken we nu van het Oude Testament. De Griekse schriften werden zo het Nieuwe Testament genoemd.
Nu lijkt het alsof er met het boek Mattheus een nieuwe lijn begint. Dit is niet correct.
De indeling van de Hebreeuwse geschriften
Als regel verdeelt men de Bijbel in geschiedkundige, profetische en zedekundige boeken. Deze vormen de Oud Testamentische canon (dit is: volgorde van de Bijbelboeken). De canon is het gevolg van de verandering door de vertalers van het Oude Testament in het Grieks (zie hierboven). Zij veranderen de volgorde van Hebreeuwse canon.
- Daniel werd bij de profeten geplaatst.
- Samuels boek, evenals dat van Koningen en Kronieken in tweeen gedeeld, de Kronieken naar voren geschoven.
- enz.
Deze wijzigingen zijn overgenomen door de Vulgata.
De Hebreeuwse canon is een andere en wordt in Lukas 24: 44 samengevat in drie termen
De Tenach is een Hebreeuwse acroniem dat is gevormd uit de eerste letters van de drie onderdelen waaruit het is opgebouwd:
- Wet
- Profeten
- Psalmen
Hier wordt niet uitgegaan van de historische volgorde.
De vraag is wat Israel er onder verstond (aan hen zijn de woorden Gods toevertrouwd, Romeinen 3:2).
De Hebreeuwse 'Bijbel' heeft de volgorde bewaard en deze canon wordt hieronder beschreven.
T(hora) - Wet
N(ebiiem) - Profeten
CH(etoeviem of Ketoevim) - Geschriften
Hieruit wordt het woord TeNaCH gevormd.
Hieronder volgt de indeling van de TeNaCH met de ons bekende Bijbelboeken.
Thora | 5 boeken |
Genesis | Bereesjiet |
Exodus | Sjemot |
Leviticus | Wajikra |
Numeri | Bemidbar (Bamidbar) |
Deuteronomium | Devariem |
Profeten | 8 boeken |
de vroegere profeten | |
1) Jozua | Jehosjoea |
2) Richteren | Sjofetiem |
3) Samuel | Sjemoel |
4) Koningen | Melachiem |
5) Jesaja | Jesjajahoe |
6) Jeremia | Jirmejahoe |
7) Ezechiel | Jechezkel |
de latere profeten | boek 8 |
8) Hosea | Hosjea |
9) Joel | Joel |
10) Amos | Amos |
11) Obadja | 'Ovadja |
12) Jona | Jona |
13) Micha | Micha |
14) Nahum | Nachoem |
15) Habakuk | Chavakoek |
16) Zefanja | Tsefanja |
17) Haggai | Chaggai |
18) Zacharia | Zecharja |
19) Maleachi | Malâachi |
Geschriften | 11 boeken |
1) Psalmen | Tehiliem |
2) Spreuken | Misjlee |
3) Job | Iov4) |
4) Hooglied | Sjier Hasjiriem |
5) Ruth | Roet |
6) Klaagliederen | Echa |
7) Prediker | Kohelet |
8) Esther | Ester |
9) Daniel | Daniel |
10) Ezra/Nehemia | Ezra/Nechemja |
11) Kronieken | Divree Hajamiem |
*1) gedeelten van deze tekst zijn overgenomen uit: de heilige Schriften van G.J. Pauptit