Geen tijd voor bezinning krijgen is geen tijd hebben om te zien waar we heen gaan omdat iedereen te druk is om er te komen
Kaleo presenteert Iniminies. Wat is dat zul je denken. We posten met enige regelmaat korte (prikkelende) gedachtes over diverse (Bijbelse) onderwerpen, de pennevruchten van Ineke van Lieshout. Lees mee en geniet.

Preken en Bijbelstudies


Loading Player...

Ga voor het starten van de studie naar het einde van deze pagina.

Het boek Daniël spreekt veel gelovigen aan. Wie kent niet de profetie aangaande de jaarweken of de bekende geschiedenis van Daniël in de leeuwenkuil?
Tijdens deze studiedag beginnen we met een algemene inleiding op dit profetische boek en de schrijver zelf.
Als onderwerp waar we wat dieper op zullen ingaan, hebben we gekozen voor de droom van Nebukadnezar uit Daniël 2.

  • Dia01
  • Dia02
  • Dia03
  • Dia04
  • Dia05
  • Dia06
  • Dia07
  • Dia08
  • Dia09
  • Dia10
  • Dia11
  • Dia12
  • Dia13
  • Dia14
  • Dia15
  • Dia16
  • Dia17
  • Dia18
  • Dia19
  • Dia20
  • Dia21
  • Dia22
  • Dia23
  • Dia24
  • Dia25
  • Dia26

Simple Image Gallery Extended


Bestanden:
Inleiding op het boek Daniel
(0 stemmen)
De presentatie bij de Bijbelstudiedag van 24 maart 2018.
Datum 2018-03-24 Bestandsgrootte 2.1 MB Download 23 Download
Ga voor het starten van de studie naar het einde van deze pagina.

Het boek Daniël spreekt veel gelovigen aan. Wie kent niet de profetie aangaande de jaarweken of de bekende geschiedenis van Daniël in de leeuwenkuil?
Tijdens deze studiedag beginnen we met een algemene inleiding op dit profetische boek en de schrijver zelf.
Als onderwerp waar we wat dieper op zullen ingaan, hebben we gekozen voor de droom van Nebukadnezar uit Daniël 2.

  • Dia01
  • Dia02
  • Dia03
  • Dia04
  • Dia05
  • Dia06
  • Dia07
  • Dia08
  • Dia09
  • Dia10
  • Dia11
  • Dia12
  • Dia13
  • Dia14
  • Dia15
  • Dia16
  • Dia17
  • Dia18
  • Dia19
  • Dia20
  • Dia21
  • Dia22
  • Dia23
  • Dia24
  • Dia25
  • Dia26

Simple Image Gallery Extended


Inleiding op het boek Daniel
(0 stemmen)
De presentatie bij de Bijbelstudiedag van 24 maart 2018.
Datum 2018-03-24 Bestandsgrootte 2.1 MB Download 23 Download
Ga voor het starten van de studie naar het einde van deze pagina.

Het boek Daniël spreekt veel gelovigen aan. Wie kent niet de profetie aangaande de jaarweken of de bekende geschiedenis van Daniël in de leeuwenkuil?
Tijdens deze studiedag beginnen we met een algemene inleiding op dit profetische boek en de schrijver zelf.
Als onderwerp waar we wat dieper op zullen ingaan, hebben we gekozen voor de droom van Nebukadnezar uit Daniël 2.

  • Dia01
  • Dia02
  • Dia03
  • Dia04
  • Dia05
  • Dia06
  • Dia07
  • Dia08
  • Dia09
  • Dia10
  • Dia11
  • Dia12
  • Dia13
  • Dia14
  • Dia15
  • Dia16
  • Dia17
  • Dia18
  • Dia19
  • Dia20
  • Dia21
  • Dia22
  • Dia23
  • Dia24
  • Dia25
  • Dia26

Simple Image Gallery Extended


Inleiding op het boek Daniel
(0 stemmen)
De presentatie bij de Bijbelstudiedag van 24 maart 2018.
Datum 2018-03-24 Bestandsgrootte 2.1 MB Download 23 Download
Ga voor het starten van de studie naar het einde van deze pagina.
  • Dia01
  • Dia02
  • Dia03
  • Dia04
  • Dia05
  • Dia06
  • Dia07
  • Dia08
  • Dia09
  • Dia10
  • Dia11
  • Dia12
  • Dia13
  • Dia14
  • Dia15
  • Dia16
  • Dia17
  • Dia18
  • Dia19
  • Dia20
  • Dia21
  • Dia22
  • Dia23
  • Dia24
  • Dia25

Simple Image Gallery Extended


Drie dagen en drie nachten
(1 stem)
De toelichting bij de Bijbelstudieavond "Studie uit het Lukas-evangelie" van 22 maart 2018.
Datum 2018-03-22 Bestandsgrootte 630.23 KB Download 26 Download
Je kunt de studie onder aan deze pagina opstarten.

Powerpointpresentatie Bijbelstudiedag 13/01/2018 Timotheusbrieven 1.0
(2 stemmen)
Het powerpoint-overzicht in pdf.
Datum 2018-01-13 Bestandsgrootte 2.33 MB Download 23 Download

Samenvatting Bijbelstudiedag 13/01/2018 Timotheusbrieven 1.0
(0 stemmen)
De uitgewerkte studie van deze dag van Sebastiaan de Graaf.
Datum 2018-01-13 Bestandsgrootte 401.94 KB Download 11 Download


  1. Inleiding op 1 Timotheüs
Type brief: 1+2 Timotheüs wordt samen met Titus tot de zgn. Pastorale Brieven gerekend (Filemon wordt doorgaans met EFK tot de gevangenschapsbrieven gerekend) > De brieven zijn gericht aan de pastors van gemeenten > Timotheüs als die van Efeze en Titus als die van Kreta;

Tijd van schrijven: Eind AD 62 door Paulus vanuit Macedonië geschreven aan Timotheüs die hij daar tijdens het begin van zijn 4e zendingsreis heeft achtergelaten;
Aanleiding: Timotheüs is net in Efeze achtergelaten en krijgt instructies/voorschriften van Paulus hoe hij de gemeente draaiende moet houden;
Sleutelvers: 1 Tim. 4:16 (Lezen);
Belangrijke woorden:-     ‘geloof’ > (bijv. ook ‘betrouwbaar’): 1:2, 1:4, 1:5, 1:11, 1:12, 1:14, 1:15, 1:16, 1:19, 2:7, 2:15, 3:1, 3:11, 3:13, 3:16, 4:1, 4:3, 4:9, 4:10, 4:12, 5:8, 5:16, 6:2, 6:10, 6:11 > Lezen: 1:14-16 (3x);- ‘godsvrucht’ (bet.: ‘goed vereren’) > 2:2, 3:16, 4:7, 4:8, 6:3, 6:5, 6:6, 6:11 > Lezen: 6:3-6; - ‘leer’ > in verschillende vormen (bijv. ook ‘onderwijs’): 1:20, 2:7, 2:12, 3:2, 4:1, 4:6, 4:11,4:13, 4:16, 5:17, 6:1, 6:2, 6:3 > Lezen: 4:6.
Indeling en inhoud van de brief: De brief valt in vijf gedeelten in te delen, waarbij ieder gedeelte wordt afgesloten met een duidelijk voorschrift:

1:1-20 2:1-3:16 4:1-16 5:1-6:2 6:3-21
Probleem van de Samenkomst en Bewaar de Voorschriften Pastorale
valse leer leiderschap gezonde leer   overwegingen
1:18-20 3:14-16 4:11-16 5:21-25 6:20-21

Wat kunnen wij leren uit 1 Timotheüs?
-     Jezus Christus kwam om mensen te redden > Lezen: 1:15 en 2:4-6;
-     Bijbelse normen geven rust, orde en structuur, mits zij tot doel hebben Gods liefde tot uitdrukking te laten komen en zowel geweten als geloof positief beïnvloeden > Lezen: 1:5;
-     Vanuit de ons gegeven plek in gezin, gemeente en maatschappij mogen wij vorm geven aan ons geloof (hoofdstuk 2+3+5);
-     Het is in onze tijd van belang om bij de kern van het geloof te blijven en ons niet te laten verleiden door leringen, opvattingen en uitingen die afdoen hieraan (Lezen: 4:7 en 6:11).

  1. Inleiding op 2 Timotheüs
  • Tijd van schrijven: AD 67 wanneer Paulus voor de 2e keer in Rome gevangen genomen is, tussen zijn eerste proces en zijn uiteindelijke executie in;
 
  • Aanleiding: Paulus’ levenseinde is nabij en hij draagt zijn werk over aan Timotheüs > Lezen: 2 4:6-8 en 2 Tim. 2:1-2;
 
  • Sleutelvers: 2 Tim. 4:5 (Lezen);
 
  • Belangrijke woorden:
 
  • ‘geloof’ > in verschillende vormen > 1:5, 1:12, 1:13, 2:2, 2:11, 2:13, 2:18, 3:8, 3:10, 3:14, 3:15, 4:7 > Lezen: 3:15;
  • ‘lijden’ > 1:8, 1:12, 2:3, 2:9, 3:11, 4:5 > Lezen: 2:9;
  • ‘leer’ > in verschillende vormen: 1:11, 2:2, 2:24, 3:10, 3:16, 4:2, 4:3 > Lezen: 3:16-17
  • Indeling en inhoud van de brief: De brief zou als volgt ingedeeld kunnen worden met daarbij de volgende kenmerkende verzen:
1:1-18 2:1-26 3:1-17 4:1-5 4:6-22
Dankzegging en Kenmerken goede Afval in de laatste Opdracht tot Paulus’ naderend
aansporing voorganger dagen verkondiging einde
1:13-14 2:3-4 3:14-15 4:5 4:17-18

  • Wat kunnen wij leren uit 2 Timotheüs?
 
  • Jezus Christus kwam om mensen te redden > Lezen: 1:9-10;
  • Wij hoeven ons niet te schamen voor het Evangelie en angstig te zijn voor reacties van de buitenwereld > Lezen: 1:7-8;
  • Geloven doe je niet met een hoop gebral, maar in eenvoud > Lezen: 2:22-24;
  • God zal ons uiteindelijk veilig thuis brengen > Lezen: 4:17-18.
  1. Een mooi lied
  • Lezen: 1 Tim. 3:16;
 
  • Een doxologie die in het Grieks een dichterlijke ritme en rijm kent;
 
  • Het gaat niet om de volgorde maar om de structuur:
A Geopenbaard in het vleesB Gerechtvaardigd in de geestC Verschenen aan de engelenC Gepredikt onder de heidenenB Geloofd in de wereldA Opgenomen in heerlijkheid
  • Geopenbaard in het vlees > Christus legde zijn heerlijkheid af en werd de mens (Filip. 2:8);
 
  • Gerechtvaardigd in geest > Christus bewees in Zijn opstanding Gods Zoon te zijn (Rom. 1:4);
 
  • Verschenen aan de engelen > Dit gebeurde na zijn opstanding (Kol. 2:15, 1 Pet. 3:18-20);
 
  • Gepredikt onder de heidenen > Het Evangelie is voor alle volken (2 Tim. 2:5-7);
 
  • Geloofd in de wereld > Het Evangelie is door velen aangenomen (Kol. 1:6);
 
  • Opgenomen in heerlijkheid > Christus is door God in heerlijkheid geplaatst (Filip. 2:9-11).
Je kunt de studie onder aan deze pagina opstarten.

Powerpointpresentatie Bijbelstudiedag 13/01/2018 Timotheusbrieven 1.0
(2 stemmen)
Het powerpoint-overzicht in pdf.
Datum 2018-01-13 Bestandsgrootte 2.33 MB Download 23 Download

Samenvatting Bijbelstudiedag 13/01/2018 Timotheusbrieven 1.0
(0 stemmen)
De uitgewerkte studie van deze dag van Sebastiaan de Graaf.
Datum 2018-01-13 Bestandsgrootte 401.94 KB Download 11 Download


Bijbelstudiedag Oud Beijerland - 13 januari 2018


De Timotheüs brievenOpzet
  1. Tijd en omstandigheden van schrijven
  1. Wie was Timotheüs?
  1. De stad Efeze
  1. Inleiding op 1 Timotheüs
  1. Inleiding op 2 Timotheüs
  1. Een mooi lied

  1. Wie was Timotheüs?
  • Timotheüs (‘Godvrezende’) komen wij voor

  • Het was tijdens Paulus’ 2e zendingsreis in Lystre (Klein Azië) rond AD 48;
  • Paulus was zo’n 2 jaar eerder ook al in Lystre tijdens zijn 1e zendingsreis > Lezen: 14:5-7+19-22. Waarschijnlijk kwam Timotheüs toen tot geloof;
  • Timotheüs had een gelovige Joodse moeder en een overleden (Hand. 16:3) (ongelovige)
Griekse vader > Deze combinatie was handig voor Paulus’ evangelieverkondiging onder zowel Joden als Grieken > Boodschap: Evangelieverkondiging slaat het beste aan als dit door een cultuureigen iemand gedaan wordt;
  • Timotheüs staat goed bekend in zowel Lystre als het nabijgelegen Ikonium, oftewel zijn referenties zijn goed (vgl. 1 Tim. 3:7 en 1 Tim. 4:12, Lezen) . Daarom neemt Paulus hem mee op zendingsreis;
  • Paulus liet Timotheüs besnijden om ingang te behouden bij de Joodse doelgroep, zeker ook omdat Timotheüs een Joodse moeder had. Vgl. 1 Kor. 9:19-23 (Lezen). Paulus liet daarentegen Titus – die geheel Grieks was – niet besnijden (Gal. 2:3) en vond besnijdenis ook niet noodzakelijk (zie Gal. 5:1-12, ten tijde van Hand. 14 geschreven) > Boodschap: Soms werkt een te principiële instelling averechts;
  • Als Paulus Timotheüs meeneemt op zendingsreis, trekken zij eerst samen op, maar langzaamaan krijgt Timotheüs steeds meer ruimte > Lezen: 17:14, 1 Thes. 3:1-3+6-7 (ten tijde van Hand. 18:11), 1 Kor. 4:16-17 (ten tijde van begin Hand. 20) en Filip. 2:19-20 (vlak voor Paulus’ eerste vrijlating in AD 62);
  • Timotheüs wordt ook genoemd in de aanhef van 1+2 Thessalonicenzen, 2 Korinthe, Filippenzen, Kolossenzen en Filemon. Mogelijk schreef hij de brieven, terwijl Paulus dicteerde (Galaten schreef Paulus zelf (Gal. 6:11) en Timotheüs wordt hier niet in de aanhef genoemd);
  • Uiteindelijk treffen wij Timotheüs rond AD 62-63 (ten tijde van 1 Timotheüs) in Efeze aan als eindverantwoordelijke voor de gemeente aldaar. Boodschap: Geloofsgroei en persoonlijke groei gaan samen op en komen met de jaren.
  • In 1 Timotheüs staat het volgende over Timotheüs:
 
  • Lezen: 1 Tim. 1:2 > “oprechte zoon” = echte (gnesios, van geboorte) nakomeling (teknon), Paulus is dus zijn geestelijk vader;
  • Lezen: 1 Tim. 1:18-19a > Weer wordt Timotheüs aangesproken als nakomeling van Paulus. De profetieën houden vermoedelijk verband met 1 Tim. 4:14 (Lezen), waarschijnlijk ten tijde van Hand. 16:1-3. Vermoedelijk ging dit zoals wij bijvoorbeeld in Hand. 13:1-3 (Lezen). De gaven kunnen wij in Rom. 12:6-8 terug vinden (Lezen). Boodschap: Ieder heeft zo zijn plek binnen de (plaatselijke) gemeente, naar gegeven gaven en capaciteiten. Eén ding hebben wij gemeen: strijd de goede strijd en handel vanuit een goed geweten (dat is in eerlijkheid en de Bijbel tot norm hebbend);
  • Lezen: 1 Tim. 4:12 > “jeugdige leeftijd” = neotes, iemand van onder 40. Timotheüs was dus waarschijnlijk zo’n 25 toen Paulus hem meenam in Hand. 16. Zie ook 1 Kor. 16:10-11 (Lezen).
Boodschap: Niet leeftijd is bepalend, maar hoe ver iemand geestelijk is en dit tot uitdrukking komt in het dagelijks leven;
  • Lezen: 1 Tim. 5:23 > Net als Paulus (waarschijnlijk slechtziend), had Timotheüs De slechte waterkwaliteit in Efeze droeg hier wellicht aan bij. Wijn wordt hier als medicijn gezien. Paulus was doorgaan voorzichtig aangaande alcoholgebruik, zie Rom. 14:20-21 + Efe. 5:18 (Lezen). Vrijheid is geen reden tot losbandigheid.
  • In 2 Timotheüs wordt Paulus persoonlijker richting Timotheüs:
 
  • Lezen: 2 Tim. 1:2 > “echt kind” is vervangen door “geliefd kind”;
  • Lezen: 2 Tim. 1:3-5 > Paulus heeft net als Timotheüs het hebben van gelovige voorouders Zie ook 2 Tim. 3:14-15 (Lezen).
Tussen beiden is verder een emotionele band getuige de onderlinge heimwee naar elkaar. Waarschijnlijk heeft Paulus Timotheüs in Efeze bezocht tussen de Timotheüs brieven in en refereert dit aan hun afscheid. Boodschap: Geloofsgenoten zijn gaat verder dan enkel op zondag samen komen;
  • Lezen: 2 Tim. 1:6-7 > Weer vinden wij hier de genadegave van Timotheüs terug. Wat dit exact was, weten wij niet. In algemene zin kunnen wij zeggen dat het duidde op het gezag en de kracht om vanuit liefde een dienaar van God te zijn. Timotheüs wordt opgeroepen om krachtig op te treden. Waarom? Zie 2 Tim. 4:3-5 (Lezen);
  • Lezen: 2 Tim. 3:10-11 > Timotheüs volgde Paulus’ als zijn geestelijk kind na, ook in Vgl. met Filip. 2:20-22 (teknon) (Lezen).
 
  • De stad Efeze
  • De Timotheüsbrieven werden geschreven toen Timotheüs evangelist in Efeze was. Efeze komen wij vaker tegen in de Bijbel: Handelingen (met name Hand. 19), de brief van Paulus aan Efeze (waarschijnlijk rondzendbrief voor Klein Azië) en één van de zeven gemeenten uit Openbaring;
 
  • Efeze (westkust Klein Azië) was een oude Griekse havenstad, met visserij en landbouw in de omgeving. Het was de hoofdstad van Klein Azië;
 
  • Efeze betekent: 'begeerlijk', ziet op de aanwezigheid van en de dienst aan Artemis;
 
  • Tempel (1 van de 7 wereldwonderen) van de Griekse godin Artemis van Efeze (onder vis, boven veel borsten, dieren van het land naast zich, soms ook een slang om zich heen > soort zeemeermin), de godin van de vruchtbaarheid, de moedergodin, godin van de wilde dieren;
 
  • Legende stelt dat Artemis haar beeld uit de hemel kwam vallen en toen in een tempel gezet werd > Vgl. Hand. 19:35 (Lezen). Naam: 'volledig licht', heeft verwantschap met andere godinnen als de gewone Artemis (Grieken), Isis (Egyptenaren) en Diana (Romeinen), maar ook met Astarte (hemelkoningin van Kanaänieten);
 
  • De Evangelieverkondiging was schadelijk voor de handel in zilveren tempeltjes van Artemis > Lezen: 19:24-27 > Boodschap: Religie wordt vaak als excuus gebruikt voor onrechtmatige uitoefening van macht;
 
  • Efeze was ook een centrum van magie > Lezen: 19:18-20 (HSV 1740). Ook was er een tempel voor de keizer;
 
  • Paulus heeft de stad in ieder geval tweemaal bezocht (Hand. 18 en 19) en er bij zijn tweede bezoek ruim twee jaar gewoond (Hand. 19:8-10) (AD 52-54);
 
  • Er was in de Handelingentijd sprake van een grote christelijke gemeente > Lezen: 19:20+26;
 
  • Bij het schrijven van Openbaring (rond AD 58) was de situatie niet zo goed > Lezen: 2:1-7 > - “…dat u uw eerste liefde hebt verlaten.” > De Efeziërs waren harde werkers en recht in de
leer, maar leken vergeten waar het echt om draaide, namelijk de liefde van Christus (vgl. met1 Tim. 1:3-5, Lezen);
  • “…dat u de werken van de Nikolaïeten haat…” > Waarschijnlijk waren de Nikolaïeten een soort vrijzinnigen die alle materie als slecht zagen en daardoor of vervielen in ascese of in immoreel gedrag vervielen (vgl. met 1 Tim. 4:3-5, Lezen).
  • Timotheüs was er waarschijnlijk nog maar kort (eind AD 62) toen Paulus hem zijn eerste brief schreef en bleef er in ieder geval tot AD 67, waarbij Paulus hem in AD 63 bezoekt;
 
  • Vanuit 1 Timotheüs wordt duidelijk dat er veel onrust in de gemeente is vanwege verkeerde leer > Lezen: 1 Tim. 1:6-7. Timotheüs wordt ook gewaarschuwd voor sommige mensen: 1 Tim. 1:19-20 (Lezen), zie hiervoor ook 2 Tim. 2:16-18 + 4:14-15 (Lezen);
 
  • Volgens de traditie was Johannes later de eerste bisschop van Efeze en is Maria (de moeder van de Here Jezus) er gestorven en begraven;
 
  • In AD 431 werd tijdens concilie in Efeze bepaald dat Maria Moeder Gods genoemd moest worden. Dit gebeurde onder druk van Artemis-gezinden;
 
  • Efeze is uiteindelijk teloor gegaan door het dichtslibben van de haven en het aangroeien van de kust. Momenteel is er niet veel meer van over dan wat ruïnes bij het plaatsje Ajasoluk;
 
  • Conclusie: Voor de verkondiging van het Evangelie had Efeze een groot belang, omdat het de hoofdstad van Klein Azië was. Er was echter ook tegenstand in de stad vanwege allerlei andere religieuze stromingen.
Je kunt de studie onder aan deze pagina opstarten.

Powerpointpresentatie Bijbelstudiedag 13/01/2018 Timotheusbrieven 1.0
(2 stemmen)
Het powerpoint-overzicht in pdf.
Datum 2018-01-13 Bestandsgrootte 2.33 MB Download 23 Download

Samenvatting Bijbelstudiedag 13/01/2018 Timotheusbrieven 1.0
(0 stemmen)
De uitgewerkte studie van deze dag van Sebastiaan de Graaf.
Datum 2018-01-13 Bestandsgrootte 401.94 KB Download 11 Download


Bijbelstudiedag Oud Beijerland - 13 januari 2018


De Timotheüs brievenOpzet
  1. Tijd en omstandigheden van schrijven
  1. Wie was Timotheüs?
  1. De stad Efeze
  1. Inleiding op 1 Timotheüs
  1. Inleiding op 2 Timotheüs
  1. Een mooi lied
  1. Tijd en omstandigheden van schrijven
  • De beide brieven zijn door Paulus geschreven na zijn eerste gevangenschap te Rome (AD 60-62);
 
  • Waarschijnlijk ging Paulus na zijn gevangenschap tijdens zijn 4e zendingsreis eerst naar Filippi (Macedonië), nadat hij hier eerst Timotheüs naar toe gestuurd had > Lezen: 2:19+23-24;
 
  • Vermoedelijk ging hij daarna naar Klein Aziatische gemeenten, waaronder Efeze, waar Timothëus zich bij hem voegt, die hij daar achter laat als hij zelf weer naar Macedonië gaat > Lezen: 1 Tim. 1:3;
 
  • Paulus schrijft eind AD 62 vanuit Macedonië 1 Timotheüs vanuit de verwachting dat hij weer spoedig naar Timotheüs zou komen > Lezen: 1 Tim. 3:14-15;
 
  • Nadat Paulus Timotheüs in Efeze heeft bezocht, reist hij naar Kreta om Titus te bezoeken (Tit. 1:5). Daarna schrijft hij wellicht vanuit Korinte in AD 63 de brief aan Titus;
 
  • Wellicht is Paulus daarna van AD 64-66 naar Spanje gegaan zoals sommigen menen op basis van Paulus’ wensen in Rom. 15:19b-24+28 en wat Clemens van Romanus stelde (“de grenzen van het westen had bereikt”);
 
  • In AD 64 vindt de brand van Rome plaats, waarna het christelijk geloof verboden wordt en christenen vervolgd en gedood worden;
 
  • In AD 66 keert Paulus terug naar Macedonië en Klein Azië waar hij vermoedelijk in Troas (Klein Azië) is gearresteerd > Lezen: 2 Tim. 4:13;
 
  • In AD 67 wordt Paulus gevangen gezet in Rome en schrijft 2 Timotheüs na zijn eerste verdediging > Lezen: 2 Tim. 1:8, 1:15-18, 2:9, 4:16-17. Toch verwacht Paulus spoedig te worden gedood > Lezen: 2 Tim. 4:6. Paulus dringt er bij Timotheüs op aan hem te bezoeken voordat dit gebeurt > Lezen: 2 Tim. 4:9-12+21;
 
  • Volgens de overlevering is Paulus (conform zijn Romeins burgerschap) in AD 67 ten westen van Rome op de weg naar Ostia onthoofd.
  1. Wie was Timotheüs?
  • Timotheüs (‘Godvrezende’) komen wij voor het eerst in 16:1-3 (Lezen) tegen:
 
  • Het was tijdens Paulus’ 2e zendingsreis in Lystre (Klein Azië) rond AD 48;
  • Paulus was zo’n 2 jaar eerder ook al in Lystre tijdens zijn 1e zendingsreis > Lezen: 14:5-7+19-22. Waarschijnlijk kwam Timotheüs toen tot geloof;
  • Timotheüs had een gelovige Joodse moeder en een overleden (Hand. 16:3) (ongelovige)
Griekse vader > Deze combinatie was handig voor Paulus’ evangelieverkondiging onder zowel Joden als Grieken > Boodschap: Evangelieverkondiging slaat het beste aan als dit door een cultuureigen iemand gedaan wordt;
  • Timotheüs staat goed bekend in zowel Lystre als het nabijgelegen Ikonium, oftewel zijn referenties zijn goed (vgl. 1 Tim. 3:7 en 1 Tim. 4:12, Lezen) . Daarom neemt Paulus hem mee op zendingsreis;
  • Paulus liet Timotheüs besnijden om ingang te behouden bij de Joodse doelgroep, zeker ook omdat Timotheüs een Joodse moeder had. Vgl. 1 Kor. 9:19-23 (Lezen). Paulus liet daarentegen Titus – die geheel Grieks was – niet besnijden (Gal. 2:3) en vond besnijdenis ook niet noodzakelijk (zie Gal. 5:1-12, ten tijde van Hand. 14 geschreven) > Boodschap: Soms werkt een te principiële instelling averechts;
  • Als Paulus Timotheüs meeneemt op zendingsreis, trekken zij eerst samen op, maar langzaamaan krijgt Timotheüs steeds meer ruimte > Lezen: 17:14, 1 Thes. 3:1-3+6-7 (ten tijde van Hand. 18:11), 1 Kor. 4:16-17 (ten tijde van begin Hand. 20) en Filip. 2:19-20 (vlak voor Paulus’ eerste vrijlating in AD 62);
  • Timotheüs wordt ook genoemd in de aanhef van 1+2 Thessalonicenzen, 2 Korinthe, Filippenzen, Kolossenzen en Filemon. Mogelijk schreef hij de brieven, terwijl Paulus dicteerde (Galaten schreef Paulus zelf (Gal. 6:11) en Timotheüs wordt hier niet in de aanhef genoemd);
  • Uiteindelijk treffen wij Timotheüs rond AD 62-63 (ten tijde van 1 Timotheüs) in Efeze aan als eindverantwoordelijke voor de gemeente aldaar. Boodschap: Geloofsgroei en persoonlijke groei gaan samen op en komen met de jaren.
  • In 1 Timotheüs staat het volgende over Timotheüs:
 
  • Lezen: 1 Tim. 1:2 > “oprechte zoon” = echte (gnesios, van geboorte) nakomeling (teknon), Paulus is dus zijn geestelijk vader;
  • Lezen: 1 Tim. 1:18-19a > Weer wordt Timotheüs aangesproken als nakomeling van Paulus. De profetieën houden vermoedelijk verband met 1 Tim. 4:14 (Lezen), waarschijnlijk ten tijde van Hand. 16:1-3. Vermoedelijk ging dit zoals wij bijvoorbeeld in Hand. 13:1-3 (Lezen). De gaven kunnen wij in Rom. 12:6-8 terug vinden (Lezen). Boodschap: Ieder heeft zo zijn plek binnen de (plaatselijke) gemeente, naar gegeven gaven en capaciteiten. Eén ding hebben wij gemeen: strijd de goede strijd en handel vanuit een goed geweten (dat is in eerlijkheid en de Bijbel tot norm hebbend);
  • Lezen: 1 Tim. 4:12 > “jeugdige leeftijd” = neotes, iemand van onder 40. Timotheüs was dus waarschijnlijk zo’n 25 toen Paulus hem meenam in Hand. 16. Zie ook 1 Kor. 16:10-11 (Lezen).
Boodschap: Niet leeftijd is bepalend, maar hoe ver iemand geestelijk is en dit tot uitdrukking komt in het dagelijks leven;
  • Lezen: 1 Tim. 5:23 > Net als Paulus (waarschijnlijk slechtziend), had Timotheüs De slechte waterkwaliteit in Efeze droeg hier wellicht aan bij. Wijn wordt hier als medicijn gezien. Paulus was doorgaan voorzichtig aangaande alcoholgebruik, zie Rom. 14:20-21 + Efe. 5:18 (Lezen). Vrijheid is geen reden tot losbandigheid.
  • In 2 Timotheüs wordt Paulus persoonlijker richting Timotheüs:
 
  • Lezen: 2 Tim. 1:2 > “echt kind” is vervangen door “geliefd kind”;
  • Lezen: 2 Tim. 1:3-5 > Paulus heeft net als Timotheüs het hebben van gelovige voorouders Zie ook 2 Tim. 3:14-15 (Lezen).
Tussen beiden is verder een emotionele band getuige de onderlinge heimwee naar elkaar. Waarschijnlijk heeft Paulus Timotheüs in Efeze bezocht tussen de Timotheüs brieven in en refereert dit aan hun afscheid. Boodschap: Geloofsgenoten zijn gaat verder dan enkel op zondag samen komen;
  • Lezen: 2 Tim. 1:6-7 > Weer vinden wij hier de genadegave van Timotheüs terug. Wat dit exact was, weten wij niet. In algemene zin kunnen wij zeggen dat het duidde op het gezag en de kracht om vanuit liefde een dienaar van God te zijn. Timotheüs wordt opgeroepen om krachtig op te treden. Waarom? Zie 2 Tim. 4:3-5 (Lezen);
  • Lezen: 2 Tim. 3:10-11 > Timotheüs volgde Paulus’ als zijn geestelijk kind na, ook in Vgl. met Filip. 2:20-22 (teknon) (Lezen).
Aan het einde van de preek heeft Sjaak het over een aantal beelden die op de beamer geprojecteerd zijn. Deze zijn hieonder opgenomen.

Zoals de mens van nature zich voordoet. 
 perzik1
 Zoals de mens wordt zonder God
 perzik2
Zoals de mensen ons zien.
Het etiket wordt er door onszelf of de mensen opgeplakt.
 perzik3
 En dit is zoals GOD ons ziet: Zijn Lichaam
 Perzik4

Agenda

  • 23 03
    Bijbelstudiedag met Hoite Slagter - "Belangrijke dagen in de Bijbel" 10:00 tot 14:30
  • 24 03
    samenkomst met Jaap Plomp 10:00 tot 11:30
  • 23 03 - 24 03
  • 31 03 - 04 04
  • 07 04 - 14 04
  • 21 04 - 28 04
  • 02 05 - 05 05
  • 12 05 - 19 05
  • 26 05 - 02 06
  • 09 06 - 16 06
  • 23 06 - 30 06
  • 07 07 - 14 07
  • 21 07 - 28 07
  • 04 08 - 11 08
  • 18 08 - 18 08

Deel deze pagina via

Volg ons via twitter @egkaleo

Recente preken

Loading Player...