-
Dagboek - Dag 119
Dag 119 "Toen kwam Jerobeam met heel het volk bij Rehabeam, op de derde dag, zoals de koning had gesproken: Kom op de derde dag bij mij terug" (1 Kon. 12:12). Koning Salomo is overleden, zijn zoon Rehabeam wordt koning in zijn plaats. Het volk vraagt om lastenverlichting, want het dienstwerk en het juk onder Salomo waren zwaar. Rehabeam vraagt raad aan de oudsten: "Zij spraken tot hem: Als u heden een dienaar voor dit volk wilt zijn, en als u hen dient, hun antwoord geeft en goede...
"Geen beter leermeester dan tegenslag"
Bijbelse kaarten
Zoek de plaatsen, streken, rivieren, etc. op via een Bijbelse kaart.


bible-atlas
Bijna elke lezer van de Bijbel zal zich realiseren dat de Schrift, van Genesis tot Openbaring, uitgebreid historisch materiaal bevatten en ontelbare verwijzingen naar de geografische achtergrond van die geschiedenis bevatten.
De geografische verwijzingen reiken oostwaarts tot aan de Tigris en de Eufraat en verder naar Media, Elam en Parthië - waarvandaan sommigen van degenen die met Pinksteren aanwezig waren en zelfs tot India.
Inclusief Klein-Azië, Klein-Azië, Egypte, Ethiopië en Arabië, reiken ze westwaarts voorbij Griekenland en Rome tot aan Spanje, dat Paulus bezocht of hoopte te bezoeken, en waar we waarschijnlijk Tarsis vinden, waarheen Jona zijn noodlottige reis begon.
Tussen deze grenzen ligt het Heilige Land zelf, onder zijn verschillende namen - Kanaän, het land Israël of Palestina - met met zijn directe buren, het middelpunt van het beeld.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat een atlas een grote hulp zou moeten zijn voor elke lezer van de Bijbel en in het bijzonder elke student; maar het moet een historische atlas zijn, die niet alleen door middel van kaarten op de handigste schalen, de fysische geografie van het betrokken gebied en van bepaalde delen ervan, maar ook, door middel van opeenvolgende kaarten van hetzelfde gebied, de historische veranderingen die ontstonden door de opkomst en ondergang van rijken, de veranderingen in geografische namen, het verschijnen van nieuwe steden en dorpen en het verdwijnen van andere, en soortgelijke historische ontwikkelingen.
Bovendien kan het niet alleen op de Bijbel maar moet volledig gebruik maken van moderne archeologische kennis die zowel de Bijbeltekst verheldert als aanvult. Zo wordt er vermelding in de Bijbel van Ur en Babylon in Mesopotamië, Hazor, Megiddo en Beth-shan in Noord-Palestina, Lachish en Debir in Juda, en vele andere plaatsen waarover weinig, misschien niet eens hun misschien niet eens hun exacte locaties, bekend zouden zijn zonder archeologische gegevens.
Verder zijn er plaatsen die historisch zeer belangrijk zijn, maar die niet in de Bijbel genoemd worden, maar die wel op de kaarten van de regio kaarten van de regio en door de student in aanmerking worden genomen als onderdeel van de totale historische en geografische achtergrond.
Zo zullen er in deze atlas plaatsen als Mari aan de Eufraat, Akhetaton (Tell el-'Amarna) in Egypte, Ugarit in Syrië, Hattusa in Klein-Azië, Serabit el-Khadim in de Sinaï, die de meeste bijbellezers niet kennen maar niettemin belangrijk zijn.
Er zijn ook namen van hele volkeren, zoals de Hoerriërs in Mitanni, de Soemeriërs in de Tigris-Eufraatvallei, of de Hettieten, met hun hoofdstad in Hattusa, die op de kaart kunnen worden gezet als gevolg van archeologisch bewijs.
Weinig en obscure toespelingen op de Hettieten in de Bijbel zouden weinig idee geven van hun werkelijke belang. Volken als de Hettieten bevinden zich aan de rand van het Bijbelverhaal, maar in een Bijbelatlas moeten ze getoond worden als onderdeel
van de totale achtergrond. Desondanks staat in alle kaarten van deze atlas de Bijbel centraal en is het doel ervan is om licht te werpen op de Bijbel en deze te relateren aan zijn historische en geografische omgeving.
De vooruitgang van kennis over de geografische en materiële achtergrond van de Bijbel - niet alleen de rijken, steden en dorpen maar niet alleen de rijken, steden en dorpen, maar ook het dagelijks leven en de alledaagse voorwerpen uit bijbelse tijden - is fenomenaal geweest, vooral in deze eeuw en dit is voornamelijk, zo niet voornamelijk, zo niet volledig, te danken aan voortdurend archeologisch onderzoek.
Het algemene plan van de kaarten wordt uiteengezet in de inhoudsopgave (bladwijzers): als dit plan kort wordt bestudeerd en in gedachten wordt gehouden, zal het gebruik van de kaarten zelf enorm geholpen worden.
Zaine Ridling, Ph.D.
Stichting Access
De geografische verwijzingen reiken oostwaarts tot aan de Tigris en de Eufraat en verder naar Media, Elam en Parthië - waarvandaan sommigen van degenen die met Pinksteren aanwezig waren en zelfs tot India.
Inclusief Klein-Azië, Klein-Azië, Egypte, Ethiopië en Arabië, reiken ze westwaarts voorbij Griekenland en Rome tot aan Spanje, dat Paulus bezocht of hoopte te bezoeken, en waar we waarschijnlijk Tarsis vinden, waarheen Jona zijn noodlottige reis begon.
Tussen deze grenzen ligt het Heilige Land zelf, onder zijn verschillende namen - Kanaän, het land Israël of Palestina - met met zijn directe buren, het middelpunt van het beeld.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat een atlas een grote hulp zou moeten zijn voor elke lezer van de Bijbel en in het bijzonder elke student; maar het moet een historische atlas zijn, die niet alleen door middel van kaarten op de handigste schalen, de fysische geografie van het betrokken gebied en van bepaalde delen ervan, maar ook, door middel van opeenvolgende kaarten van hetzelfde gebied, de historische veranderingen die ontstonden door de opkomst en ondergang van rijken, de veranderingen in geografische namen, het verschijnen van nieuwe steden en dorpen en het verdwijnen van andere, en soortgelijke historische ontwikkelingen.
Bovendien kan het niet alleen op de Bijbel maar moet volledig gebruik maken van moderne archeologische kennis die zowel de Bijbeltekst verheldert als aanvult. Zo wordt er vermelding in de Bijbel van Ur en Babylon in Mesopotamië, Hazor, Megiddo en Beth-shan in Noord-Palestina, Lachish en Debir in Juda, en vele andere plaatsen waarover weinig, misschien niet eens hun misschien niet eens hun exacte locaties, bekend zouden zijn zonder archeologische gegevens.
Verder zijn er plaatsen die historisch zeer belangrijk zijn, maar die niet in de Bijbel genoemd worden, maar die wel op de kaarten van de regio kaarten van de regio en door de student in aanmerking worden genomen als onderdeel van de totale historische en geografische achtergrond.
Zo zullen er in deze atlas plaatsen als Mari aan de Eufraat, Akhetaton (Tell el-'Amarna) in Egypte, Ugarit in Syrië, Hattusa in Klein-Azië, Serabit el-Khadim in de Sinaï, die de meeste bijbellezers niet kennen maar niettemin belangrijk zijn.
Er zijn ook namen van hele volkeren, zoals de Hoerriërs in Mitanni, de Soemeriërs in de Tigris-Eufraatvallei, of de Hettieten, met hun hoofdstad in Hattusa, die op de kaart kunnen worden gezet als gevolg van archeologisch bewijs.
Weinig en obscure toespelingen op de Hettieten in de Bijbel zouden weinig idee geven van hun werkelijke belang. Volken als de Hettieten bevinden zich aan de rand van het Bijbelverhaal, maar in een Bijbelatlas moeten ze getoond worden als onderdeel
van de totale achtergrond. Desondanks staat in alle kaarten van deze atlas de Bijbel centraal en is het doel ervan is om licht te werpen op de Bijbel en deze te relateren aan zijn historische en geografische omgeving.
De vooruitgang van kennis over de geografische en materiële achtergrond van de Bijbel - niet alleen de rijken, steden en dorpen maar niet alleen de rijken, steden en dorpen, maar ook het dagelijks leven en de alledaagse voorwerpen uit bijbelse tijden - is fenomenaal geweest, vooral in deze eeuw en dit is voornamelijk, zo niet voornamelijk, zo niet volledig, te danken aan voortdurend archeologisch onderzoek.
Het algemene plan van de kaarten wordt uiteengezet in de inhoudsopgave (bladwijzers): als dit plan kort wordt bestudeerd en in gedachten wordt gehouden, zal het gebruik van de kaarten zelf enorm geholpen worden.
Zaine Ridling, Ph.D.
Stichting Access
Bijbelse atlas
Kaarten uit de "Schoolatlas voor Bijbelse geschiedenis" door Dr. A. van Deursen, tweede druk, juli 1940. Uitg. J.B. Wolters Groningen Batavia, 1940.
De kaarten zijn gemaakt door het Cartografisch instituut J.B. Wolters.
Zie hieronder een voorbeeld van een kaart.

De kaarten zijn gemaakt door het Cartografisch instituut J.B. Wolters.
Zie hieronder een voorbeeld van een kaart.

Powered by Phoca Download