Paulus had grote reizen gemaakt door Turkije en Griekenland en zelfs naar Rome. Overal vertelde hij eerst aan Joden het goede nieuws van de opgestane Christus. Wanneer de Joden niet wilde luisteren, sprak hij tot de andere mensen.
Toen alle Joden het nieuws hadden kunnen horen, maar niet geloofden, stopte het nieuws over het Koninkrijk. De Koning bleef in de hemel.
Nieuw nieuws
Paulus krijgt van God heel nieuw nieuws. Dat de Messias of Christus zou komen, stond al in de oude boeken van de Bijbel. God had al aan Eva beloofd dat een mens na haar de satan zou overwinnen. De profeten hadden gezegd dat de Messias zou komen. Dit nieuws was wel goed nieuws, maar het was al bekend.
Paulus krijgt van God te horen wat nog niet in de boeken stond. De Heere God had het al wel bedacht: Hij wilde mensen die bij Hem zouden wonen als Zijn gezin. Die mensen worden genoemd: de gemeente, het lichaam van Christus. Christus is het Hoofd en de gelovigen zijn Zijn lichaam.Dat is lastig om een plaatje bij te maken. In je hoofd zitten je hersenen, je hersenen kunnen dingen bedenken, maar je lichaam moet die dingen doen.
Wanneer je denkt: ik wil iets drinken, dan moeten je benen naar de kraan lopen. Je handen moeten een glas pakken en vullen met water. Je armen moeten het glas naar je mond brengen en je mond moet het water drinken.
We doen dit allemaal vanzelf, want we hebben dat zo geleerd. Een baby kan nog niets, alleen huilen als hij wil drinken.
Christus is het Hoofd. Hij bedenkt wat wij moeten doen. Wanneer wij luisteren naar het Hoofd, dan leven we zoals Hij dat wil. Dan leven we tot Zijn eer.
In de hemel
Het lichaam van Christus is bij Christus in de hemel. Wanneer wij nu geloven, wonen we ook in de hemel. Dat is best raar, want we zijn nog hier. Toch zegt Paulus in zijn brieven aan de gelovigen, dat we eigenlijk moeten denken alsof we al in de hemel zijn.Het is dus niet belangrijk wat we op deze aarde zijn. We hoeven niet belangrijk te zijn op aarde of bijzondere dingen te maken of te doen. Dat gaat toch allemaal weg.
We moeten denken aan de dingen in de hemel waar God is. Wanneer Christus terugkomt naar de aarde, dan zullen we daarbij zijn en aan iedereen laten zien hoe goed God is en dat we bij Hem horen.
Dan denk je misschien: wat heb ik daaraan? Ik moet naar school, ik moet werken. Er moet toch geld verdiend worden voor een huis en eten. Dat is waar. We leven nog steeds hier. Maar we gaan ook weer dood.
We moeten natuurlijk zorgen dat we hier leven en zorgen voor elkaar, maar het leven met de Heere God is het belangrijkste.
Wanneer we bij God komen, vraagt Hij niet: hoeveel heb je verdiend?
God wil dat wij gehoorzaam zijn, net als het volk gehoorzaam had moeten zijn.
Wanneer we geloven horen we bij de nieuwe Mens en moeten we gaan denken zoals de nieuwe Mens.
Dat gaat niet vanzelf. We leven in deze wereld en denken als deze wereld. Elke keer wanneer je de Bijbel leest, verandert je denken naar het denken van de hemel.
Als je gaat geloven, krijgt je van Gods heilige Geest. Deze Geest helpt om de Bijbel te begrijpen, want deze Geest heeft de Bijbel geschreven.
Hoe meer je leest in de Bijbel hoe blijer je wordt over de hemelse dingen. De Bijbel noemt dat gezegend.
Je kunt het artikel ook downloaden:
De illustraties komen van de site https://www.gospelimages.nl/
Beschikbaar gesteld door Evangeliegemeente van Jezus Christus te Oud-Beijerland - www.kaleo.nl