De Heere Jezus had een paar jaar verteld aan het volk dat het koninkrijk zou komen. Maar het volk luisterde niet naar Hem. Natuurlijk zijn er altijd wel een paar die geloven, maar de rest niet.
Na de opstanding uit de dood, gaat de Heere Jezus Christus terug naar de hemel.
De discipelen, dat zijn de leerlingen van de Heere Jezus, gaan het nog een keer proberen.
Ze krijgen met de pinksterdag heilige Geest, dan kunnen ze in alle talen spreken die nodig zijn. Zij vertellen hetzelfde goede nieuws: keer terug tot God, want het koninkrijk is er bijna. De Heere Jezus Christus is de Koning van dat koninkrijk en als het volk dat zou geloven, zou Hij terugkomen.
De Heere Jezus Christus had tegen zijn leerlingen gezegd dat ze eerst in Jeruzalem over Hem moesten vertellen, daarna een stukje verder en uiteindelijk in de hele bewoonde wereld. Dat was eigenlijk het Romeinse rijk. Er wordt bijvoorbeeld niet gesproken over China, Amerika of Australië in de Bijbel.
Jeruzalem
Petrus en Johannes waren bekende leerlingen of apostelen. Zij vertellen hetzelfde nieuws als de Heere Jezus en zij doen ook dezelfde wonderen. Ze genezen zieken. Maar net als bij de Heere worden ze door de leiders van de Joden gevangen genomen. Een andere gelovige die ook wonderen deed, was Stefanus. Hij werd gevangen genomen en ze zeiden dingen over hem die niet waar waren.
Stefanus vertelt in het kort wat het volk heeft meegemaakt. Dat Abraham geroepen werd. Dat Izak geboren werd en Jakob. Dat Jakob 12 zoons kreeg en dat die met elkaar een heel volk zijn geworden. Dat Mozes het volk uit Egypte heeft geleid, maar dat het volk niet luisterde. Dat er profeten kwamen, maar dat het volk niet luisterde. Dat de Heere Jezus is gekomen en dat het volk nog steeds niet wil luisteren.
Ze worden zo boos dat ze Stefanus dood gooien met stenen.
Het goede nieuws gaat verder
Niet alleen Stefanus moest dood. De Joden wilden iedereen die in de Heere Jezus Christus geloofde, doodmaken. De gelovigen gingen weg uit Jeruzalem en overal waar ze kwamen, vertelden ze het goede nieuws: de Christus is gekomen, Hij is gestorven en weer opgestaan. Hij is nu in de hemel, maar zal terugkomen als de Koning, als het volk gaat geloven.Het nieuws werd ook verteld aan degenen die geen Joden waren, maar wel in het land woonden. Zij mochten ook dat koninkrijk ingaan, als ze geloofden.
Einde van de wereld
Dan wordt Paulus geroepen door de Heere Jezus Christus. Hij was op weg om gelovigen gevangen te gaan nemen, maar de Heere stopt hem onderweg. Paulus krijgt van de Heere uitgelegd wat hij moet gaan vertellen. Net als God sprak met Abraham en Mozes en de profeten, zo krijgt Paulus ook weer direct van God de waarheid te horen.
Paulus moet buiten Israël het goede nieuws gaan vertellen.
We kunnen in de Bijbel lezen waar hij allemaal heen is gegaan en wat hij heeft meegemaakt. Dat waren mooie maar ook verschrikkelijke dingen.
De mensen, of het nou Joden zijn of niet, willen het goede nieuws niet horen. Ze willen niet dat God er is. Ze zijn liever zelf de baas.
De Heere God had alles gedaan om de mensen te redden van het kwaad in deze wereld. Hij had Zijn Zoon laten sterven, om de zonden te kunnen vergeven. De Zoon was opgestaan om nieuw leven te geven. De weg tot God is vrij, we kunnen allemaal zelf met Hem praten.
God is Liefde, maar mensen hebben een hekel aan elkaar.
God is Waarheid, maar mensen horen liever leugens.
God is Trouw, maar mensen houden alleen van anderen als ze er zelf beter van worden.
Paulus is uiteindelijk in Rome en probeert daar aan de Joden te vertellen dat de Heere Jezus de Christus is, maar ze geloven het niet.
Op dat moment stopt de kans op het koninkrijk. Het volk wil de Koning niet.
Vanaf dat moment krijgt Paulus ander goed nieuws van God.
Het volk Israël moet wachten, hun beurt is voorbij, maar ze krijgen nog een keer de kans in de toekomst.
Je kunt het artikel ook downloaden:
De illustraties komen van de site https://www.gospelimages.nl/
Beschikbaar gesteld door Evangeliegemeente van Jezus Christus te Oud-Beijerland - www.kaleo.nl