In de Bijbel staan de feesten van de HEERE. Deze feesten zijn voor het volk Israël. Het zijn belangrijke dagen voor de Heere God. In die feesten zie je het plan van God om de wereld te verlossen uit de macht van de satan.
Sabbat
De eerste feestdag die de Heere noemt, is de sabbat. Dat is de zevende dag in de week. De Heere God heeft deze schepping waarin we leven in zes dagen geschapen en op de zevende dag rustte Hij. Hij gaf aan het volk ook één dag in de week om te rusten en om die dag te denken aan de Heere God en Hem te danken voor al het goede dat Hij geeft.De zevende dag van de week was toen de zaterdag, later in de tijd hebben ze van de zondag de rustdag gemaakt. Het is goed voor de mens om een dag rust te houden en aan de Heere God te denken. En niet altijd maar bezig te zijn met de dingen van deze wereld.
Pascha
Toen het volk uit Egypte bevrijd werd, moesten ze een lammetje slachten en het bloed aan de deurposten smeren. Toen de engel door het land ging om de eerstgeborenen te doden, hield God deze engel tegen als er bloed aan de deurposten zat.Het lammetje stierf in de plaats van de eerstgeborene.
In dit feest zien we de Heere Jezus Die aan het kruis hing en Zijn bloed gaf voor ons. Hij stierf en stond weer op. Daarom zullen wij ook weer levend worden na de dood.
Satan heeft verloren, de Heere Jezus Christus is de Overwinnaar.
Het volk at bij dit feest brood zonder gist. Wij zien rond Pasen matses in de winkel, dat is ook brood zonder gist. De Heere Jezus vertelt aan Zijn discipelen dat gist lijkt op de zonde. Als je maar een heel klein beetje in het deeg doet, gaat alles gisten. Het volk moest alles met gist (brood en koekjes) uit het huis weg doen bij het feest. Wij moeten alle zonden weg doen uit ons leven. Dat kunnen we niet zelf, want we leven onder de zonde. Maar wanneer we geloven dat de Heere Jezus voor onze zonden is gestorven, zijn onze zonden vergeven.
Eerstelingen
Wanneer het volk in het land was, moesten ze de eerste opbrengst van de oogst aan de Heere God offeren. De priester hield het omhoog om aan God te laten zien en een lam werd geofferd als dankoffer.Hier zien we de Heere Jezus Christus Die als eerste opgestaan is uit de dood. Er waren in de Bijbel wel mensen weer levend geworden op aarde, maar die zijn daarna alsnog dood gegaan. Christus leeft voor altijd, Hij kan nooit meer dood gaan. Hij is de eerste van de grote oogst van mensen die geloven en ook op zullen staan.
Pinksteren
Na de eerste oogst moest het volk zeven weken tellen, dat is 7x7 dagen = 49 dagen. Dan op de 50ste dag moesten ze broden bakken met gist en aan de priester geven. De priester hield die ook omhoog voor God. De broden met gist lijken op alle mensen die geloven.In het nieuwe testament werd op deze 50ste dag heilige Geest gegeven aan de discipelen om iedereen te vertellen van de dood en opstanding van de Heere Jezus Christus.
In deze eerste feesten zien we de dingen uit Gods plan die al gebeurd zijn. De volgende feesten laten zien wat er gaat gebeuren als Christus terugkomt.
Geklank
In de zevende maand op de eerste dag was een feestdag van geklank. Er werd geluid gemaakt om aandacht te vragen, want de zevende maand is een belangrijke maand.Verzoendag
In de zevende maand op de tiende dag was de Verzoendag. De Hogepriester ging een offer brengen, dat deed hij maar 1 keer per jaar. Hij ging de tabernakel in en het volk stond buiten te wachten. Wanneer hij weer naar buiten kwam, was het offer aangenomen en kon het volk weer een jaar verder. De Heere Jezus is met Zijn bloed de tabernakel in de hemel ingegaan om voor God te komen en verzoening te doen. Dat deed Hij voor de hele schepping. Iedereen die dat gelooft, is gered van het kwaad.
We wachten nu erop dat Christus weer naar buiten komt.
Loofhuttenfeest
In de zevende maand op de vijftiende viert het volk zeven dagen loofhuttenfeest. Ze maken hutjes van takken en bladeren, omdat de Israëlieten toen ze uit Egypte kwamen ook in hutjes van takken en bladeren hebben gewoond.Bij drie feesten moesten de mannen van Israël naar Jeruzalem: bij het Pascha, met Pinksteren en bij het Loofhuttenfeest. En dan moesten ze ook een geschenk voor God meebrengen.
In de toekomst wanneer Christus op aarde koning is, zullen de andere volken naar Jeruzalem komen om het Loofhuttenfeest te vieren.
Het volk
Wanneer we in de Bijbel lezen over deze feesten, dan zien we dat het volk de feesten helemaal niet op de goede manier heeft gevierd.Mozes had hun alle regels voor de feesten gegeven, maar na Jozua werden ze eigenlijk niet meer gevierd. Een enkele keer vond een koning of profeet de boekrol en dan vierden ze wel wat.
De Joden
In het nieuwe testament zien we wel dat de Heere Jezus naar Jeruzalem ging om de feesten te vieren. Ze worden dan de feesten van de Joden genoemd. Het gaat niet meer om de HEERE, maar om henzelf.En wij?
Iedereen die nu gelooft in het verlossingswerk van de Heere Jezus Christus hoort bij het lichaam van Christus. Hij is het Hoofd, wij zijn Zijn leden. Ons leven is met Hem verstopt in God.Wij krijgen alle goede dingen, zegeningen, die in de hemel zijn. Wij hoeven dus geen feesten meer te vieren. Het mag wel. Je kunt bij de feesten denken aan wat ze eigenlijk betekenen. Je kunt denken aan wat de Heere Jezus heeft gedaan en gaat doen.
Het loofhuttenfeest kunnen we niet vieren. Dat moet gebeuren in het beloofde land en dat is Israël.
Wij mogen elk moment van de dag contact hebben met de Heere God, Hij is onze Vader. We kunnen met Hem praten zoveel we willen. We hoeven geen offers te brengen, dat heeft de Heere Jezus al gedaan. We hebben alles gekregen voor niets, dat is genade.
Je kunt het artikel ook downloaden:
De illustraties komen van de site https://www.gospelimages.nl/
Beschikbaar gesteld door Evangeliegemeente van Jezus Christus te Oud-Beijerland - www.kaleo.nl