Profeten

We weten dat de Heere God soms tot mensen sprak. Dat kon via een droom of echt. Wanneer Hij als een persoon met mensen sprak dan zag Hij eruit als een man of als de Engel van de Heere.
Maar het meeste wat de Heere God wilde vertellen, ging via profeten.

De profeten waarschuwden het volk of de koningen wanneer ze ongehoorzaam waren. Maar de profeten vertelden ook hoe het in de toekomst zou gaan, dat zijn profetieën.

Een deel van de profetieën gaan over de Messias, dat Hij zou lijden en sterven. Deze profetieën zijn al vervuld toen de Heere Jezus naar de aarde is gekomen. Een ander deel van de profetieën gaat over de Heere Jezus Christus als de Koning en over Israël als het volk van koningen en priesters. Deze profetieën moeten nog een keer gebeuren.
Omdat de profetieën over de Heere Jezus precies zo zijn gebeurd als het honderden jaren daarvoor was gezegd, weten we dat de dingen die nog moeten gebeuren ook zeker zo zullen gaan.

Jona

Jona werd door de Heere God gestuurd naar Ninevé. Jona wilde niet, want Ninevé was eigenlijk een vijand van Israël en Jona wilde niet dat ze zich zouden bekeren en dat de Heere God hen zou vergeven.

Jona vlucht in een boot de andere kant op en God stuurt een storm. Jona zegt: gooi mij maar overboord. Toen ging de storm liggen. God stuurde een grote vis die Jona opslokte en Jona was drie dagen en drie nachten in de vis en toen spuugde de vis hem aan land.

Deze gebeurtenis is eigenlijk ook een profetie. De Heere Jezus zegt: zoals Jona drie dagen en drie nachten in de vis zat, zo zal Ik drie dagen en drie nachten in de buik van de aarde zijn.
Jona kwam levend uit de vis en de Heere Jezus kwam levend uit het graf. De mensen in Ninevé luisterden naar Jona en geloofden in de Heere God. Maar de Joden die de Heere Jezus hoorden, luisterden niet naar Hem.

Hosea

Toen het volk Israël in de woestijn was, hebben ze een verbond gesloten met de Heere God. God zegt dat Hij het volk getrouwd heeft. Israël is Zijn vrouw. Hosea laat met zijn leven zien dat Israël niet trouw is geweest, want hij trouwt een vrouw die van andere mannen houdt. Door de afgoden te aanbidden, is het volk eigenlijk naar een andere man gegaan. Ze hebben hun Man, de Heere God, verlaten.
God zegt: Omdat jullie geen kennis hebben, daarom hebben jullie mij verlaten. De priesters hadden niet verteld wat Mozes allemaal had opgeschreven om het volk te leren.
Wij moeten ook de Bijbel lezen en daaruit leren. Als je dat moeilijk vindt, dan zijn er bijbelstudies en bijbelstudieboekjes die uit kunnen leggen wat er allemaal in de Bijbel staat.

De Heere God is zo verdrietig dat Zijn volk Hem verlaat. Hij wil Zijn liefde geven, maar ze willen het niet hebben. Dan moet Hij hen straffen om ze op de goede weg te krijgen. Maar dat heeft ook niet geholpen. Ze gingen uiteindelijk toch in ballingschap.
Dit is nu nog zo, maar wanneer het volk Zich bekeerd en tot de Heere God gaat roepen om hulp, zal God hen naar het land brengen.

Amos

Amos zegt: God doet niet zomaar iets. Hij maakt het altijd bekend door Zijn profeten.
Amos vertelt wat er met de volken rondom Israël gaat gebeuren. Hij waarschuwt het volk dat ze gehoorzaam moeten zijn. Maar het volk is rijk en lui en denkt dat alles wel goed komt. Hij vertelt dat God de zondaars zal straffen.
Maar hij eindigt met de belofte dat God het land zal herstellen en dat het volk voor altijd in Israël zal wonen.

Jesaja

vrederijkDe profetie van Jesaja is heel erg groot. Het is vooral bekend om de profetieën over de Messias. Met Kerst horen we vaak: Een Kind is ons geboren en een Zoon is ons gegeven. Het volk Israël wist dat er een Zoon zou komen. Maar die Zoon wordt Eeuwige Vader genoemd en Sterke God, Vredevorst.
Hier kun je dus zien dat de Vader ook de Zoon is. De Heere Jezus is God. En God laat Zich zien in de Heere Jezus.
Toen de Heere Jezus dat vertelde aan de Joden die bij Hem waren, snapten ze het niet en werden ze erg boos omdat Hij dat zei. Maar ze hadden het dus kunnen weten, als ze de profetie van Jesaja goed gelezen hadden.

Jesaja vertelt hoe het vrederijk eruit zal zien. Dan eten de dieren elkaar niet meer op. Niemand doet meer kwaad.

Er staan ook een paar profetieën in die vertellen hoe de Heere Jezus zou lijden. De dingen die erin staan, zijn ook echt zo gebeurd.
Wanneer de Joden die nu leven en de Heere Jezus niet kennen, deze dingen lezen, zien ze ineens dat de Heere Jezus de beloofde Messias is. Zoveel kracht heeft het Woord van God.

Micha

In de profetie van Micha staat dat de Messias in Bethlehem geboren zal worden. Toen de wijzen uit het oosten in Jeruzalem kwamen en vroegen: Waar is de Koning van de Joden geboren, want wij hebben Zijn ster gezien, wisten de Schriftgeleerden dat het in Bethlehem moest zijn.

Jeremia

Wanneer Jeremia profeet is, is het deel van Israël met de tien stammen in ballingschap gestuurd naar Assyrië.
Jeremia waarschuwt Juda, de twee stammen, dat ze ook in ballingschap gaan als ze ongehoorzaam blijven, maar dat helpt niet. De Joden denken: dit is het beloofde land en God zal ons wel helpen. God zal ook helpen, als het volk gehoorzaam is.
Jeremia werd al in de buik van zijn moeder door de Heere God uitgezocht om profeet te zijn, maar hij heeft geen fijn leven gehad. De koningen van Juda wilde niet horen dat ze naar Babel in ballingschap zouden gaan.
Het was niet de schuld van Jeremia dat hij dit moest vertellen, het was hun eigen schuld omdat ze kwaad deden. Jeremia werd gevangen gezet. Hij werd een keer in een put met modder gegooid. Gelukkig zijn er altijd wel een paar mensen die in God geloven en die hebben hem geholpen.

Het mooiste gedeelte van Jeremia gaat over de toekomst. Er staat dan in de Bijbel; in die dagen; zie, er komen dagen; op de dag van HEERE; de grote dag van de HEERE. Dat gaat allemaal over de tijd dat Christus terugkomt om Koning te zijn.
Wanneer Christus terugkomt, zal er een nieuw verbond gesloten worden. Het eerste verbond was in de woestijn toen ze uit Egypte kwamen. Toen had de Heere God hun getrouwd, maar ze hebben Hem verlaten.
Het nieuwe verbond zal met het hele volk zijn, de 10 en de 2 stammen. Dan wordt hun hart veranderd zodat ze niet meer kwaad zullen doen.
De Heere God zegt: dan zal Ik hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn.

Habakuk

Habakuk leeft gelijk met Jeremia. Hij ziet dat het volk verliest van de vijand en vraagt aan de Heere God: Waarom verlost U niet?
God antwoordt: De Messias zal zeker komen, wacht op Hem. De gelovige zal door Zijn geloof leven.

Een mooie tekst uit de profetie van Habakuk is: Al zou de vijgenboom niet bloeien, toch zal ik blij zijn in God, want de Heere HEERE is mijn kracht.
Je ziet steeds meer vijgenbomen ook in Nederland. Soms met grote vijgen, soms alleen blad. Wanneer je zo’n boom ziet, dan kun je steeds denken: de Heere HEERE is mijn kracht.

De vijgenboom wordt ook gebruikt als een vergelijking voor Israël. Net als de wijnstok en de olijfboom. Wanneer straks in de eindtijd alles slecht gaat met Israël en ze vragen: wanneer komt de verlossing, dan is het antwoord op alle vragen:

Toch zal ik blij zijn in de God van mijn redding.
De Heere HEERE is mijn kracht.

Zefanja

Elia beekZefanja sprak ook tegelijk met Jeremia en Habakuk. Koning Josia hoorde dus eenzelfde waarschuwing van drie profeten. In de Bijbel staat: als drie mensen hetzelfde zeggen dan is het waar.
Zefanja laat zien dat er altijd een groepje overblijft die echt gelooft. Dat hebben we ook gezien. Noach geloofde echt wat God zei en hij en zijn familie bleven leven na de zondvloed.
Elia dacht dat hij nog de enige was die geloofde, maar de Heere God zei: er zijn nog 7000 die niet gebeden hebben tot de afgod.

Als je denkt dat jij de enige bent op school, of op het werk, of in je familie, weet dan dat er altijd ergens broeders en zusters in de Heere zijn. Er zijn overal gelovigen die horen bij het lichaam van Christus. We hebben de heilige Geest, dus God is sowieso altijd bij ons, maar we horen ook nog met elkaar tot het gezin van God.

Daniël

Jeremia had gewaarschuwd dat de koning van Babel het land zou innemen. Dat gebeurde ook, maar niet iedereen werd gelijk meegenomen in ballingschap. Daniël en zijn vrienden hoorden bij de eerste groep die meegenomen werd. Zij hoorden bij de rijke en slimme mensen en kregen ook in Babel een goede baan. Daniël en zijn vrienden waren nu in een ander land met andere regels, maar ze hielden zich trouw aan de regels van God.
Daniël krijgt van God verschillende visioenen – soort filmpjes – te zien, waarin verteld wordt wat er gaat gebeuren.
Deze visioenen zijn heel moeilijk om te begrijpen. Gaat het over onze tijd of duurt het nog een poosje? Je weet het niet goed. De Heere Jezus vertelt aan zijn discipelen nog meer wat er gaat gebeuren en gebruikt dan wat Daniël al had opgeschreven. Zo weten we iets meer.

Toch hoeven we ons hier niet druk om te maken. We hoeven nu geen uitleg te geven. De Heere Jezus zei: Ik vertel het nu vast, als het dan gebeurt, dan zul je het herkennen.

Daniël had gezegd dat er iemand zal komen die zegt dat hij de Messias is. Dan laat hij een beeld maken en zet die op de plek waar gebeden wordt tot God. Eigenlijk doet hij dus precies hetzelfde als wat we steeds gezien hebben bij Israël. Ze bidden dan tot een afgod in plaats van tot de Levende God.
De Heere Jezus waarschuwt: als je het afgodsbeeld ziet staan op de heilige plaats, vlucht dan weg uit het land.

Dat is een duidelijke waarschuwing voor het volk Israël. En dat gaat dus nog gebeuren. We zien daar nu nog niets van. Er is nu geen tempel of plek waar geofferd wordt en waar God aanbeden wordt.

Joël

In de profetie van Joël zien we wat de Heere God belooft voor de toekomst. Dan zal Hij van Zijn Geest uitstorten op Israël. Een voorbeeld daarvan is al gebeurd op de pinksterdag bij de discipelen. Daarna konden ze in allerlei talen spreken en ze konden mensen genezen. Maar die tijd is weer gestopt, omdat het volk niet wilde geloven. Anders was de Heere Jezus Christus toen al teruggekomen.

Joël zegt dat vlak voordat Christus terugkomt de zon donker zal worden, de maan wordt bloedrood. Er is bloed, vuur en rook. Maar iedereen die dan zal roepen tot de Heere God zal gered worden.

Ezechiël

Ezechiël was ook weggevoerd in ballingschap naar Babel. Hij krijgt daar hele aparte dingen te zien die in de hemel zijn. Hij zegt wat hij ziet, maar je kunt er geen plaatje van maken. Hij ziet de wezens die God geschapen heeft om in de hemel te zijn, het is een deel van de heerlijkheid van God. Wij kunnen dat niet begrijpen, omdat wij uit Adam, dus uit de aarde zijn en omdat we onder de zonde zijn.
Wanneer we bij de Heere in de hemel zijn, zal alles duidelijk worden. Paulus zegt: alles is voor ons een raadsel, maar dan zullen we zien zoals het is.

We hadden al gezien dat Jona door wat hij meemaakt een profetie is. Hosea moest door zijn leven laten zien dat Israël niet trouw was. Ezechiël moest ook allerlei dingen uitbeelden. Dat was niet makkelijk. Hij moest bijvoorbeeld meer dan een jaar op zijn linkerzij liggen met voor zich een tekening van de stad Jeruzalem. Hij mocht ook niet verdrietig zijn toen zijn vrouw dood ging. De Heere God zegt tegen Ezechiël: je zult een wonderteken voor het volk zijn.
Het was een zwaar leven voor Ezechiël, maar door alle heerlijke hemelse dingen die hij ook gezien heeft, weet hij dat er meer is dan dit leven hier op aarde. Paulus zegt: alle erge dingen die we hier meemaken, zijn véél minder dan de heerlijke dingen die we straks krijgen in de hemel.

Ezechiël krijgt ook te zien hoe de tempel eruit zal zien als Christus op aarde regeert. Hij geeft daar een hele beschrijving van. En omdat Ezechiël een profeet van God is, weten we met zekerheid dat die tempel er een keer komt.

Obadja

Obadja was profeet nadat de tempel was verwoest door de koning van Babel. Zijn profetie gaat over de straf over het volk van Ezau dat niet goed is geweest voor hun broedervolk van Jakob.

Haggaï

Jeremia had in zijn profetie gezegd dat het volk Juda 70 jaar in ballingschap zou zijn in Babel. Na die 70 jaar keren groepen van Juda terug om de tempel te herstellen en de muren en poorten van Jeruzalem. Dit kun je lezen in de Bijbelboeken Ezra en Nehemia.
Haggaï leeft in deze tijd.
Het volk dat teruggegaan was, had mooie huizen voor zichzelf gebouwd, maar het werk aan de tempel wilde niet erg opschieten. Haggaï moet van de Heere God gaan zeggen, dat ze beter hun best moeten doen, dan zou de Heere God hen zegenen.

Zacharia

Zacharia leefde tegelijk met Haggaï. De HEERE zegt tegen het volk: Keer terug naar Mij, dan zal Ik naar u terugkeren.
Dit is eigenlijk wat we in heel de Bijbel zien. Wanneer de mens gehoorzaam is, dan zal God voor hem zorgen.

Zacharia ziet ook visioenen en krijgt de belofte dat de Messias zal komen. Christus zal komen als Koning en zitten op Zijn troon en Hij zal Priester zijn.
De koningen van Israël mochten geen taken doen die voor de priesters waren. Christus zal wel allebei zijn.

Zoals alle profeten laat Zacharia ook zien wat een geweldige toekomst er nog is voor Israël en de stad Jeruzalem.

Maleachi

De allerlaatste profeet is Maleachi. Hij leeft een tijd later dan Zacharia.
De Heere God is verdrietig over Zijn volk. Hij wil zo graag van Zijn volk houden, maar ze willen Hem eigenlijk niet. Wanneer God vertelt wat ze fout doen, snappen ze niet eens wat ze fout doen. Ze denken dat ze goed bezig zijn, maar hun hart heeft geen liefde voor God. Ze willen niet echt gehoorzamen, want dat vinden ze nutteloos.

Als iemand vraagt of je wil helpen, wat doe je dan? Help je altijd? Help je alleen als denkt dat je er iets voor terug krijgt? Help je omdat je van die persoon houdt?

De Heere God had regels gemaakt voor Zijn volk, omdat Hij van Zijn volk houdt. Door deze regels zou het volk veilig en rustig kunnen leven. Als je veel van iemand houdt, dan kost het je geen moeite om aan die regels te houden. Dan vind je het fijn om iets voor die ander te doen.

Wanneer we God dienen, omdat we van Hem houden, dan zullen we zien dat Hij ons ook nog beloont, niet omdat we dat verdiend hebben, maar door de rijkdom van Zijn genade.

Je kunt het artikel ook downloaden:

De illustraties komen van de site https://www.gospelimages.nl/
Beschikbaar gesteld door Evangeliegemeente van Jezus Christus te Oud-Beijerland - www.kaleo.nl 
­