ISBN 978-90-443-3424-1
320 blz.
paperback
opgenomen 27/06/2013
Prijs: € 10,-- (gekregen als kerstcadeau op mijn werk)
inhoud De achterflap vermeldt:
Denis Avey, een jonge Britse soldaat, vecht in de Tweede Wereldoorlog in Noord-Afrika. Daar wordt hij in 1944 krijgsgevangen genomen. In het werkkamp in Duitsland waar hij terechtkomt, werkt hij zij aan zij met gevangenen uit het nabijgelegen Auschwitz. Denis is geschokt door de verhalen die hij van hen hoort en voelt het als zijn plicht er met eigen ogen kennis van te nemen en de wereld ooit zijn verhaal te kunnen vertellen.
Denis vat het gewaagde plan op van kamp te wisselen met een jonge joodse gevangene uit Nederland. Gekleed in diens smerige gestreepte kampkleding met gele ster loopt hij tussen andere gevangenen onder de poort met Arbeit Macht Frei Auschwitz binnen, niet wetende wat hem te wachten staat en of ze elkaar ooit weer zullen zien.
  Dit boek bevat de opmerkelijke geschiedenis van een markante man. De schrijver neemt je mee op zijn reis als soldaat naar Noord-Afrika, Zuid-Afrika, Griekenland en Duitsland. Een slimme, dappere man, maar ook een durfal. Dat maakt het verhaal opmerkelijk. Je krijgt een idee van de woestijnoorlog in Afrika, de overtocht naar Europa als krijgsgevangene en de ontsnapping van het schip na een torpedo-inslag. Daarna volgt zijn tocht door Europa en zijn ontsnappingen. Uiteindelijk belandt hij in een krijgsgevangenkamp bij Auschwitz. Door het verslag van Denis krijg je een (verschrikkelijk) beeld van wat er zich afspeelde, niet alleen in het krijgsgevangenkamp, maar zeker onder de pyama's, zoals hij de Joden noemt. Zijn bezoek aan Auschwitz is slechts een zeer kort gedeelte in het boek. De kracht van het boek zit 'm het meest in zijn beschrijving hoe hij alles beleefde, hoe hij in eerste instantie dacht, geestelijk te kunnen overleven. Hij is heel eerlijk en gelukkig heeft hij dit op schrift gesteld. Ik zal verder niet te veel vertellen, maar het einde van het boek, gaf me tranen in de ogen.
In sommige recensies lees ik dat men het literair niet sterk vindt, het waarheidsgehalte in twijfel trekt en teleurgesteld is in wat hij heeft bereikt door naar Auschwitz te gaan.
Dit boek is niet bedoeld als literair schrijven en als je de hele geschiedenis leest, krijg je niet het gevoel dat hij het uit zijn duim zuigt, dit geldt b.v. als je in het boek leest over de naam van het schip dat getorpedeerd is. Het is voor ons, die dit niet mee hebben gemaakt, erg makkelijk iemand af te serveren. Zijn bedoeling om het kamp in te gaan, was om te kijken of hij hier meer te weten kon komen om dit later openbaar te maken. Een nobele daad.
Een dikke aanrader dit boek, niet eens zozeer om het feit dat hij in Auschwitz is geweest, maar wel om de hulp die hij aan anderen heeft verleend en de medemenselijkheid die hij ten toon heeft gespreid en die gelukkig uiteindelijk iets heel moois heeft uitgewerkt.
Zie ook de site van The house of books, met een aantal filmpjes.

Deel deze pagina via

Darwin

Darwin: een aanhanger van Johannes van Helmond?Johannes van Helmond leefde rond begin 1600 en schreef een recept voor het maken van muizen: als je oude lappen en graan in een vat stopt en wegzet op een zolder of in een schuur, dan zullen na verloop van tijd vanzelf muizen ontstaan. Het was een wetenschappelijk experiment en herhaalbaar met telkens hetzelfde resultaat. Ook vandaag de dag kan je hetzelfde experiment herhalen met nog steeds dezelfde resultaten.  Het was Louis Pasteur die drie eeuwen later, aan het einde van de 19e eeuw, aantoonde dat het spontaan ontstaan van muizen (en leven), onzin was... totdat de evolutietheorie de kop op stak, met haar bewering dat in een ver verleden spontaan leven ontstaan is uit een levensloze massa... Ik denk dat Darwin een aanhanger was van Johannes van Helmond ... ;) (overgenomen uit Bijbelvast onderwijs)

Even een vraag

De genderhype:

Volg ons via twitter @egkaleo