Wie zich niet ergert maar verwondert, wordt geen tachtig, maar honderd!

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Dit artikel is welwillend beschikbaar gesteld door M. van Amersfoort van Talencentrum Barneveld.

Zang en muziek waren in Israël geliefd.

We vinden in de Bijbel dan ook vele liederen. Liederen met verschillende onderwerpen.

In dit artikel willen we ons verdiepen in de psalmen.

 

Waardering  van de psalmen

Dr. Joh. de Groot - in leven hoogleraar aan de Universiteit van Utrecht – schrijft in zijn boek  "DE PSALMEN" : "Er is altijd in alle kringen van de christelijke gemeente een gevoel geweest van sterke verbondenheid met de "Psalmen Davids".  Zij werden gewaardeerd als een zeer bijzonder Godsgeschenk."

Die waardering lezen we ook bij kerkvaders en reformatoren:

In een boek van Augustinus heet de psalmbundel " totius ecclesiae vox una " (de ene stem van de gehele kerk).

Ambrosius vergelijkt de hele Schrift met de zichtbare hemelen, waarin de psalmen zijn als de zon, die met haar glinsterende stralen zowel licht als warmte geeft.

Luther ziet de psalmbundel als een kleine Bilblia en een kort begrip van beide Testamenten. Daar ziet men de heiligen in het hart.

Tenslotte dr. Joh. de Groot.

Hij vergelijkt het Oude Testament met een tempel. Die tempel heeft een voorhof, een Heilige en een Heilige der Heiligen. Hij zegt: "Zeker in de psalmen zijn we in het Heilige der Heilige."

 

De naam

Hoe komen we aan de naam psalmen?

De naam psalm komt van het Griekse woord "psalmos".

Het woord "psalmos" is de Griekse vertaling van het Hebreeuwse woord "tehillim" dat "loflied" betekent.

Via de Septuaginta en de Vulgata is het woord "psalm" bij ons ingeburgerd.

 

Psalmen buiten de psalmen

Psalmen vinden we niet allen in het bijbelboek Psalmen, maar ook erbuiten.

Ook buiten het bijbelboek Psalmen vinden we liederen die duidelijk op God en Zijn lof betrokken zijn.

Enkele voorbeelden van zulke liederen zijn:

  • het lied van Mirjam na de doortocht door de Rode Zee (Ex.15)
  • het lied van Debora (Richt.5)
  • het lied van Hanna (1Sam.2)
  • de lofzang van Hizkia (Jes.37)

 

Het ontstaan van het boek der Psalmen

De bundel van de 150 psalmen die wij in de Bijbel bezitten, heeft uiteraard een geschiedenis gehad. Van die geschiedenis weten wij maar weinig.

Wat weten we wel?

Het huidige boek der psalmen wordt gevormd door vijf bundels.

De eerste bundel wordt gevormd door de psalmen 1 t/m 41.

De tweede door de Psalmen 42 t/m 72.

De derde door de Psalmen 73 t/m 89.

De vierde door de Psalmen 90 t/m 106.

De laatste door de Psalmen 107 t/m 150.

Al die bundels eindigen met een doxologie, een lofprijzing.

Zo luidt de doxologie aan het einde van Psalm 41 :

"Geloofd zij de HEERE, de God Israëls, van eeuwigheid tot in eeuwigheid! Amen, ja amen."

 

De eerste bundel is ongetwijfeld de oudste. De vier anderen zijn daarna opeenvolgend, in de volgorde waarin zij voorkomen, ontstaan.

 

De tweede bundel heeft waarschijnlijk aanvankelijk naast de eerste bundel zelfstandig bestaan. In deze tweede bundel vinden we namelijk een tweetal doubletten:

  • Ps.14 = Ps.53
  • Ps. 40:14 -18 = Ps.70.

 

De laatste bundel is zondermeer de jongste. Zo moeten Ps.126 en Ps.137 - gezien de inhoud - beslist uit de tijd van of na de ballingschap dateren.

 

Bij de samenstelling van de vijf bundels heeft men weer gebruik gemaakt van verschillende andere bundeltjes, zoals:

  • de liederen hammaäloth
  • de psalmen van David
  • de psalmen van Asaf enz.

 

Het hele boek der Psalmen moet een paar honderd jaar na de ballingschap de samenstelling hebben gekregen die het nu heeft.

 

Een kenmerk van de Hebreeuwse poëzie.

Rijm komt in de Hebreeuwse poëzie maar zeer weinig voor. Als er rijm voorkomt, is dat naar mijn mening onopzettelijk.

Belangrijk in de Hebreeuwse poëzie is het parallellisme.

 

Intern parallellisme

In de eerste plaats bespreken we het interne parallellisme.

Het interne parallellisme heeft betrekking op (meestal) twee leden (delen) van eenzelfde vers.

Men onderscheidt drie soorten:

 

a. het synoniem (overeenkomend) parallellisme

Voorbeeld (Ps.142: 2 en 3):

"Ik riep met mijn stem tot de HEERE,                   (1e lid)

Ik smeekte tot de HEERE met mijn stem."             (2e lid)

 

We zien: het eerste en het tweede lid van dit vers komen met elkaar overeen.

 

Dat is ook  het geval in het derde vers:

" Ik stortte mijn klacht uit voor Zijn aangezicht,                        (1e lid)

ik gaf te kennen voor Zijn aangezicht mijn benauwdheid."           (2e lid)

 

b. het synthetisch (aanvullend) parallellisme

voorbeeld (Ps.19 : 8):

"De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel;                             (1e lid)

De getuigenis des HEEREN is gewis, de slechte wijsheid gevende."            (2e lid)

 

Bij het synthetisch parallellisme voegt het tweede lid iets toe aan de gedachte uit het eerste lid. Anders gezegd: Het tweede lid vult het eerste lid aan.

 

Dat blijkt ook uit het volgende voorbeeld. (Ps.140 : 2)

"Red mij, HEERE! van de kwade mens,                           (1e lid)

behoed mij voor de man alles gewelds;"                          (2e lid)

 

c. het antithetisch parallellisme

We spreken van een antithetisch parallellisme als er twee

tegengestelde gedachten op elkaar volgen.

voorbeeld (Ps. 20 : 8)

"Dezen vermelden van wagens en paarden,              (1e lid)

maar wij zullen de naam des HEEREN vermelden."    (2e lid)

 

Zie ook het volgende voorbeeld (Spr. 14 : 34)

"Gerechtigheid verhoogt een volk,                      (1e lid)

maar de zonde is een schandvlek der natiën."      (2e lid)

 

Extern parallellisme

Naast intern parallellisme spreken we ook van extern paral­lell­isme.  Het verschil tussen intern en extern parallel­lisme is:

Het intern parallellisme heeft betrekking op (meestal) twee leden van een zelfde vers.

Het extern parallellisme heeft betrekking op (meestal) twee verschillende verzen.

 

Voorbeeld. Ps. 29.

1. "Geef de HEERE, gij kinderen der machtigen! geeft de HEERE eer en sterkte.

2.  Geef de HEERE de eer Zijns naams, aanbidt de HEERE in de heerlijkheid des

heiligdoms."

Dit is een voorbeeld van een extern synthetisch parallellisme.

 

Alfabetische psalmen

Het zal de aandachtige Bijbel-lezer ongetwijfeld wel eens opgevallen zijn dat bijvoorbeeld voor elk vers van Ps. 25 achtereenvolgens de woorden Aleph, Beth, Gimel enz. staan.

Deze vreemde woorden zijn de namen van de letters van het Hebreeuwse alfabet.

Als er een aleph voor het eerste vers van Ps. 25 staat, bete­kent dit dat het eerste vers in het Hebreeuws met een "Hebree­uwse a" begint.

Als er een Beth voor een vers staat, begint dit vers in het Hebreeuws met een "Hebreeuwse b".

Psalmen zoals Ps. 25 noemen we alfabetische psalmen.

Ook spreekt men wel van acrostische psalmen.

 

Een bijzondere alfabetische psalm is Ps.119. Daar staat boven elk couplet van acht regels de naam van een Hebreeuw­se letter.

Van het eerste couplet beginnen dus alle acht de verzen met een "Hebreeuwse a". Van het tweede couplet met een "Hebreeuwse b" enz.

 

Bij lang niet alle psalmen is gebruik gemaakt van alle He­breeuwse letters: in veel gevallen ontbreekt er een letter. Hierna de Hebreeuwse tekst van twee coupletten van Ps.119 namelijk de gimel- en de daleth-strofe. Rechts ziet u 8 maal een gimel (ג )en 8 maal een daleth (ד)



psalm119.

2009 A M. van Amersfoort (TalencentrumBarneveld.nl)


Deel deze pagina via

Darwin

Darwin: een aanhanger van Johannes van Helmond?Johannes van Helmond leefde rond begin 1600 en schreef een recept voor het maken van muizen: als je oude lappen en graan in een vat stopt en wegzet op een zolder of in een schuur, dan zullen na verloop van tijd vanzelf muizen ontstaan. Het was een wetenschappelijk experiment en herhaalbaar met telkens hetzelfde resultaat. Ook vandaag de dag kan je hetzelfde experiment herhalen met nog steeds dezelfde resultaten.  Het was Louis Pasteur die drie eeuwen later, aan het einde van de 19e eeuw, aantoonde dat het spontaan ontstaan van muizen (en leven), onzin was... totdat de evolutietheorie de kop op stak, met haar bewering dat in een ver verleden spontaan leven ontstaan is uit een levensloze massa... Ik denk dat Darwin een aanhanger was van Johannes van Helmond ... ;) (overgenomen uit Bijbelvast onderwijs)                       

Even een vraag

Fake nieuws:

Volg ons via twitter @egkaleo

Agenda

  • 26 11 2017
    samenkomst met Hoite Slagter 10:00 tot 11:30

Recente preken

Loading Player...

Vers van de dag

Psalmen 145:8-8
Cheth. Genadig en barmhartig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.